Alweer een stukje wijzer - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Pim - WaarBenJij.nu Alweer een stukje wijzer - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Pim - WaarBenJij.nu

Alweer een stukje wijzer

Door: Pim

Blijf op de hoogte en volg Pim

11 Februari 2008 | Zweden, Växjö

Donderdag hadden we dus een lunch om 12.15 uur met de begeileders van school (Matz Lenells, Anders Hultgren) en de begeleider van Rottne, martin Nystrom. We hadden afgesproken in restaurant Cristina in het hoofdgebouw van de campus. Na wat rond zwerven door het hoofdgebouw kwamen we aan bij een restaurant waar we moesten zijn. 1 grote rij van hier tot aan Tokio. Blijkt dat de zweden hier tussen de middag warm eten en allemaal gaan eten bij het restaurant in het hoofdgebouw omdat het daar voor zweedse begrippen super “goedkoop”is. Over goedkoop gesproken. Wij wonen vlak langs een supermarkt die willy’s heet (Niet Willy maar Willy’s ja, doe Willy maar de groeten trouwens als iemand hem ziet) . hebben ze een merkt dat eldorado heet. Die hebben de lelijkste verpakking die je maar kunt voorstellen maar dan nog iets lelijker maar wel goedkoop zelfs voor Nederlandse begrippen ;). Maar weer terug naar mijn verhaal. We kwamen onze 3 begeleiders na wat zoeken tegen en sloten aan in de rij. Na wat gebabbel in de rij waren we eindelijk aan de beurt en ik draaiden me om en er stond niemand meer achter ons. Perfect timing. Matz betaalden voor ons dus dat was ideaal! We gingen zitten en begonnen wat de praten over ons project en wat andere technische dingen. Na onze lunch en een beker koffie zo groot dat ik van mijn stoel af vloog in plaats van opstond ;) zijn we naar het bedrijf Rottne gegaan. Daar zijn we gaan kijken naar de fabriek van Rottne waar ze harvesters (dit zijn machines die bomen omhakken gelijk alle takken er vanaf halen en automatisch in kleinere lengten snijden http://www.youtube.com/watch?v=89jX8G6OvFI ) en forwarders (dit zijn machines die de op maat gezaagde bomen op een aanhanger laad http://www.youtube.com/watch?v=v6TWsIltoEw). Na een korte rondleiding door de fabriek zijn we naar buiten gegaan en hebben we zelf op een forwarder gezeten en hebben we een paar boomstammetjes verplaatst en ik moet zeggen dat is een stuk lastiger als het lijkt.
Vrijdag hadden we om 10 uur een afspraak met meneer Matz Lenz. We waren daar om 5 voor 10 en volgens hem waren we dus te vroeg. Hier is dus 10 uur ook echt 10 uur. Geen 5 voor 10. Geen 5 over 10. Nee 10 uur stipt (is dus een goede oefening voor mij ;)). We hadden koffie gedronken met de hele elektro afdeling bij elkaar. Die bij elkaar uit een stuk of 5 leeraren bestaat en in totaal 50 leerlingen heeft. Ze sloegen dus ook stijl achterover dat wij er bij ons een stuk of 200 op de opleiding hebben zitten. Dat is toch heel iets anders natuurlijk. Nadat we ons bakkie leut op hadden zijn we naar de international office geweest allemaal papieren ingevuld en ingang verkregen op het netwerk, toegangspasjes gekregen tot onze werkplek ( hier moet je deuren open doen met pasjes, echt james bond style) maar verder niet echt veel gedaan. Zaterdag zijn we naar het centrum van Växjö zelf gegaan en hebben we daar als toeristen rondgelopen en wat foto’s te maken van de mooie plekjes in Växjö. In het centrum heb ik nog een paar ren schoenen gekocht voor ongeveer 55 euries. Wat voor Zweedse begrippen een koopje is want hier zijn de prijzen toch net iets wat hoger als in Nederland. Nadat we in het centrum waren geweest zijn we terug gelopen langs een heel mooi meer en ik denk dat ik dat meer nog waal vaker zal zien met mijn nieuwe schoentjes ;). Zaterdag avond hebben we ook niet echt veel gedaan. Gewoon een beetje chillen op de kamer en onze financiën opgeteld en ik moet zeggen je moet hier wel opletten bij wat je koopt. Dus eldorado eldorado eldorado is het codewoord om deze stage succesvol te laten aflopen ;).
Zondag zijn we naar de open dag gegaan op school en hebben we nog met onze stage begeleiders gepraat. Die stonden daar met een stand die ze de “inverted pendulum” noemen. Dit is een motor die een bezemsteel rechtop in de lucht houd zonder dat die valt. Maar deze bezemsteel kan dus ook alleen maar 1 kant opvallen ( in de x richting hoop dat jullie het begrijpen zie fimpje voor extra duidelijkheid http://www.youtube.com/watch?v=H7QxuSu5UIA ). Dit was een project dat op deze school in maart van start gaat. Lijkt ons beide wel leuk om zo’n cursusje te volgen dus dat komt wel goed. We hebben het met meneer Hultgren toen ook verder over onze stage opdracht gehad. Het is zo dat de universiteit aangenomen is door Rottne om de bewegingen van de kraan van de harvesters en forwarders van Rottne te gaan automatiseren. Dit project duurt 2 jaar en uiteindelijke doel is dat de machinist de arm kan besturen in 3 richtingen x,y en z. Dit is dan respectievelijk naar lings rechts, van voor naar achter en van boven beneden. Dit gaat natuurlijk allemaal in fases en niet direct (een baby moet ook met kleine stapjes beginnen). Ze zijn nu bezig om alleen het uitschuifbare gedeelte van de forwarder automatisch te maken (zie filmpje van de forwarder). Ze hebben hiervan al verschillende simulaties gedaan en het uitgeprobeerd op een schaalmodel van de arm van de forwarder. Nu moeten Menno en ik metingen gaan doen aan de echte forwarder om te kijken of de simulateis en de uitwerkingen op het schaalmodel kloppen. Deze metingen nemen plaats in het bos op machines die echt aan het werk zijn. Dan moeten we deze metingen omzetten in een programma zodat je mooie grafieken krijgt te zien waar je ook echt wat aan hebt. Ben benieuwt. Heb in ieder geval al geen kriebeltjes meer in mijn beuk meer;). Weet niet precies waar dat door kwam dan..

Oh ja en ik heb mijn ren schoenen vanavond al gebruikt en niet om binnenshuis mee rond te lopen nee ik heb al heus gerent hier.

Hej dá

• 11 Februari 2008 - 10:40

Maes:

Pim, huur en zeen desse al hielemoal ingeburgerdj bist doa. Neet slecht kaerel. Stil aan doa mit de Zweedse chickies.

Spater

• 11 Februari 2008 - 18:26

Keijers:

daag Pim,
    vul plezeer en suukses doa!
    asse truk keums wil ich dien rensjeunkes waal es zeen, anges gluif ich t neet...

tot laezes,
    Keijers en Bianca.

• 11 Februari 2008 - 19:46

Daniëlle:

Ha Pim,
    det hebse good geregeld dao. Die keuken en auch het aete zuut dr ein stuk baeter oet dan soms hiej bie mich in Tilburg. Vul succes, groetjes Daniëlle

PS:ich hoop veur dich det de pils net zoe deur is als de rest in Zweden, dan duit det renne auch wat aaf.

• 11 Februari 2008 - 19:55

Suus :

He pimmetje,
    Wat een leuke verhalen om te lezen.
    En idd het gaat je daar al goed.
    Ik kom zaterdag bij willie en dan zal ik daar wel de groetjes doen.
    Nog veel plezier daar.
    Kus Suus

• 11 Februari 2008 - 20:25

Marianne/mam:

Sjoeën verhoale om te laeze en ut duit mich neteurlik deugd det's dich good itst!!
    leefs

• 13 Februari 2008 - 17:20

Tommy:

ha piem
    hebse ein bitje plaats biej dien woenadres?
    Dan kinne we mesjien vrieet ball doah hoaje.

vul plezeer doah hatje tommy.

• 14 Februari 2008 - 22:29

Ank:

Eeeej Pimmeeeh!

Mooi dat je het zo naar je zin hebt! En het project x,y,z, als ze mij dat hadden laten doen was ik al bij de x afgehaakt :D dussum goed dat ze jou hebben gevraagd!

Enjoy enne Eldorado betekent goudland oftewel paradijs dus komt wel goed daar in Zweden ;)

Joodelahietieeee Ank

P.S. Als ik je nog even mijn toptijd in les 2 Alpes in 'tha face' mag wrijven, check mn facebook voor de pics!

• 15 Februari 2008 - 09:18

Giese:

Zoeals altied lang verhalen mit dig :)
    Waal ruig om te leaze..Fanatiek aan het rennen?
    Smakelijk mit de Köttbullar!
    Housewarming waas trouwens geslaagdj zoaterdig!

Gr Giese

• 15 Februari 2008 - 13:19

Mary-anne Gitmans:

Hey Pim,
    Geniet maar lekker, want voor je het weet is de tijd om.

Ik ben echt wel een beetje jaloers op je. Zo'n kans. Super enne benut ze, maar dat doe je ongetwijfeld.
    Lieve groetjes uit Stramproy
    Mary-Anne

• 16 Februari 2008 - 14:48

Kim:

Ha Pimmel,

Leuk detj vroeet geit doa! Neet te vul renne doa hè, want angers blieftj d'r niks van dich euver! Geneet d'r van doa.

Grs
    x Kim

• 16 Februari 2008 - 15:58

Nouwe:

Ey pim, wie dik bisse ongerandj al te laat gekome...

In eeder geval kei vul plezeer, en doot stilaan.

Groete Nouwe