in het zicht van de haven - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Pim - WaarBenJij.nu in het zicht van de haven - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Pim - WaarBenJij.nu

in het zicht van de haven

Door: Pim

Blijf op de hoogte en volg Pim

26 Mei 2008 | Zweden, Växjö

Is weer even geleden dat ik iets heb laten horen via mijn weblog. We hebben in de tussentijd van alles gedaan en ik zal voorafaan beginnen.

Glasfabriek en Mousepark
VIS (Växjö international students) had 18 april een uitstapje verzorgt voor de studenten naar het mousepark en de glasfabriek in Kosta. De glasfabriek in Kosta is 1 van de oudste glasfabrieken in zweden opgericht in 1742. Het vormt samen met 2 dochter bedrijven (boda en Åfors) het wereldberoemde Kosta Boda glaswerk. Moet zeggen heb al heel wat glasfabriekjes gezien waar ze hand met de hand blazen. maar deze was de mooiste en de meest professionele glasfabriek die ik tot nog toe heb gezien. Het mousepark kan ik kort over zijn want dat was gewoon bras. Ze hadden daar een stuk bos gekocht en daar hadden ze dan een paar elanden in gezet. Stuk of 10 schat ik. Daar moes je dan 40 kronen voor betalen (4,4 euro) om rond te lopen. Extra feathers waren wel nog een loslopende kip die iedereen probeerde te vangen. Maar niemand lukte het.

Kalmar Öland
De ouders van Menno zijn het weekend van 19 en 20 april hier geweest. Zij hadden een auto gehuurd en dit leek ook ons een mooie gelegenheid om meer van zweedse land te zien. We zijn toen met de ouders van Menno zaterdag naar Kalmar & Öland geweest. Kalmar is een “stad” aan de kust met 35.170 inwoners en het ligt ongeveer 110 km van Växjö vandaan. Tijdens de auto reis konden we genieten van de zweedse natuur. Overal bos. Naarmate we dichter bij de kust kwamen zagen we ook iets van akkerbouw. Wat ik hier nog niet had gezien. We zijn toen bij het Kalmar slot geweest wat wel mooi was en verder was er niet veel te beleven. Dus toen zijn we naar het eiland Öland gereden. Öland is een eiland in de Oostzee. Het langwerpig eiland dat 1342km² groot is en het heeft 24,628 inwoners. Het eiland is met een brug verbonden aan Kalmar. “De brug naar de hemel”. De naam is wel iets overdreven vind ik maar ja. Veel mensen hebben hier een vakantie huisje en het is ook een mooi eiland om je zomer te spenderen. Rust en veel strand om je heen.

Gotland
Het weekend van 26 en 27 april. Zijn we naar het eiland Gotland gegaan. Met een lengte van 125 km en een breedte van 55 km is Gotland het grootste eiland van Zweden en in de Oostzee. Er wonen 57,317 inwoners op het eiland. Het klimaat op Gotland is mild. Het eiland heeft ook meer zonuren dan het vasteland van Zweden en dat is ook aan het klimaat te zien. Het eiland deed mij meer denken aan zuid frankrijk.
Zaterdag zijn we naar het historische hoofdstadje Visby geweest. Wat een mooie historische stadje was. Met een oude stadsmuur om het stadje heen. Zondag zijn we met de veerboot naar het eilandje fårö gegaan. Dit was volgens mij werkelijk een “onbewoond eiland”. Hier zijn we naar het strand gegaan waar we gebbq hebben. Iedereen moest voor zijn eigen vlees regelen en VIS regelden dan de bbq’s. Fijn dat we van te voren wisten dat we op een onbewoont eiland zaten… Dus ik heb de hele tijd op een rots gezeten en van het uitzicht en de rust genoten. Geweldig!! Vond het echt een hele mooie plek om te zien!!

mijn ouders op bezoek en de mannen van Fontys
2-5 mei kwamen mijn ouders me op zoeken in Zweden en 3 andere mensen die bij ons in de klas zitten. Ik heb vaders en moeders een tour gegeven van Växjö en waar ik normaal in mijn dagelijks mijn dagje door breng. Het was fijn om ze weer te zien en het gaf me een fijn gevoel dat ik ze kond rondlijden “in mijn dorp” voor ff dan ;). Verder hadden ze ook wel de zelefde indruk van Zweden die ik ook had. Rustig met veel natuur (bos). Met de mannen van Fontys hebben we veel gelachen, gebowld, een verjaardag gevierd en af toe een biertje gedronken natuurlijk.

Thuis zijn
Van 14-19 mei ben ik ook voor een kort bezoekje terug naar huis gegaan. Vond het echt super fijn om weer thuis te zijn. Toen ik Stramproy in reed en het eindelijk na 3 maanden weer met mijn eigen ogen zag. Was het een moment van onbesef. Je schetst thuis de hele tijd in je gedachten en als je dan eindelijk het dorpje weer in rijd en alles ziet zoals je het al die tijd in je gedachten hebt geschetst. Niks was veranderd. Zelfs de bouwput waar eerst het gemeente huis stond was niks veranderd. Dan is dat heel onwerkelijk. Toen ik thuis was en ik afval in de prullenbak wou gooien. Deed ik het keukenkastje open onder de wasbak. Hier staat bij ons helemaal geen prullenbak. Maar in Zweden wel. Toen merkte ik echt hoe goed ik al ingeburgerd was in mijn huisje in Zweden.

Normaal hou ik niet zo van om een verjaardag te vieren. Maar nu vond ik het echt super om iedereen weer terug te zien en eindelijk weer een goed glaasje bier te drinken ;). Iedereen bedankt voor het komen!! Ik vond het echt super leuk!

Stage opdracht
De stage opdracht gaat goed. We moeten week 24 een eindpresentatie geven en ons verslag inleveren. Dit vergt nog behoorlijk wat werk. Dus we hoeven ons zeker niet te vervelen tot aan die tijd. Wanneer ik definitief naar huis kom weet ik nog niet. Maar het zal wel ergens laat in Juni zijn. Dus nog even flink doorwerken en dan ben ik definitief weer thuis :). Tot snel!!

  • 26 Mei 2008 - 12:46

    Giese:

    Waas inderdaad een sjoen fiestje Pimmel!
    Succes nog de liste weake..

  • 26 Mei 2008 - 12:47

    Ank:

    Pimmeeeeh gaat als een trein!! Lekker doorblijven werken aan je project en vooral blijven genieten van je knackebrod avontuur voor je het weet ben je weer fulltime in Rooj!

    Ciao en xx A.

  • 26 Mei 2008 - 18:42

    Je 'dorpsgenoot':

    Ha die pim,

    Was ook ff op je weblog beland. Leuke verhalen en mooie plaatjes geschoten.
    Ik verwacht je komende donderdag wel op de laatste Puda's avond van dit semester!

    Groeten aan de rest, in het mooie roze pand aan het Växjösjön.

    Vi ses! Johan

  • 27 Mei 2008 - 16:19

    Juudje:

    Super sjoeane foto's man! Hubse op korte tied toch weer hieel get metgemaaktj en gezeen dao... Waal mer good desse thoes toch nog altied t leefste bes (auch veur mich :-p ) Kus!

  • 30 Mei 2008 - 11:54

    Pim:

    Hej Pim,

    Hoest nou? Nog 2 weekjes dus maar en dan moet het af zijn... nou veel succes!

    Groet,
    Pim

  • 30 November 2008 - 09:10

    Juubeltje:

    ik heb een vraag.... ik zou wel naar oland of gotland willen emigrerern....zag dat jullie daar geweest zijn...zou je me willen mailen op juubeltje@live.nl? groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pim

Actief sinds 06 Feb. 2008
Verslag gelezen: 3416
Totaal aantal bezoekers 13765

Voorgaande reizen:

06 Februari 2008 - 27 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: