Meten/slopen - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Pim - WaarBenJij.nu Meten/slopen - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Pim - WaarBenJij.nu

Meten/slopen

Door: Pim

Blijf op de hoogte en volg Pim

11 Maart 2008 | Zweden, Växjö

Vrijdag zijn we weer naar het Rottne gegaan om alle sensoren op de kraan verder aan te sluiten. Dit hadden we helemaal afgemaakt en op het eind van de dag konden we het weekend weer vrolijk inluiden in onze stamcafé stalerna. Verder in het weekend weer fijn uitgerust om maandag weer met volle moed te beginnen bij Rottne. We moesten die dag de sensoren afstellen. Maar na 1 uur stond Menno al 300 euro in de min omdat die met zijn subtiele handjes een sensor had gesloopt. Daar gaat onze eventuele stagevergoeding. Bedankt Menno!! Dinsdag zijn we beide om 6.15 uur opgestaan omdat we nog wat werk in te halen hadden. Maar tot overmaat van ramp stonden we ineens 600 euro in de min en waren er 2 sensoren kapot. Dus die maar vervangen. De meting van woensdag was uitgesteld naar donderdag omdat de chauffeur van de machine die dag niet kon. Dus dat kwam wel goed uit. Deze chauffeur is trouwens de op 3na best chauffeur van wereld die op zulke machines werkt. Hij staat erom bekent om erg veel functies “simultaneously” te kunnen doen (dat woord hebben we nu al zo vaak gehoord dat het gewoon irritant geworden is). Woensdag nog even met onze stagebegeleiders over de meting sessie overlegd maar veder niet te laat gemaakt die dag want… Moest natuurlijk mijn vriendinnetje ophalen van de bushalte, smalland airport :).

Donderdag ging de wekker deze keer om 5.30 uur om het bos in te gaan. Het eerste wat ik zag toen ik de jaloezieën open deed was regen… Scheelde wel dat Menno zelf voorstelde dat hij ging filmen. Ik moest de chauffeur van de machine instructies geven en alle instrumenten in de gaten houden. Was misschien stiekem een klein goedmakertje van Menno nadat hij ons maandag 300 euro in de min had gezet. Vrijdag zijn we voor de verandering maar een keer niet op stap gegaan want om 8 uur vertrok de bus naar Göteborg. Dit is na Stockholm de grootste stad van Zweden met een belangrijke haven. Is op zich een best mooie stad met wat leuke bootjes in de haven en wat mooie huisjes in het centrum. Daar is tevens het grootste winkelcentrum van Scandinavië gelokaliseerd (voor alle vrouwelijke lezer). Onze reis door de stad bracht ons ook langs de lokale “Systembolaget” de staats slijterij. Voor de mensen die het nog niet weten. In Zweden mogen er maar alcohol houdende dranken tot 3,5 % in de gewone supermarkt worden gekocht. Alle alcohol houdende dranken boven de 3,5 % moet worden gehaald in de staats slijterij de zogenaamde “Systembolaget”. Daar stond een rij voor de winkel die zeker 50 meter lang was. Zo voelt een gewone burger die ff een kratje bier gaat halen zich ook een halve junk lijkt mij. Voor mij ging daar de dorst echt van over. Dus zaterdag ook niet op stap geweest. (nee dat klopt de hele week niet op stap geweest. Ben je nu ook een beetje trots op mij mam?).

Zondag nog even lekker uitgeslapen en toen was het alweer zo ver. Judith en ik moesten elkaar weer verlaten. Was toch raar om voor de 5de keer, na een kort wederzien haar weer uit te zwaaien. We waren het er allebei mee eens dat het toch niet ideaal is om zo een relatie op te bouwen. Als je elkaar altijd maar voor zo’n korte tijd ziet moet je in het begin toch weer ff aan elkaar wennen (ondanks de vele uren skypen). Als je dan weer aan elkaar bent gewent moet je elkaar weer verlaten. Dus aan een kant ben ik wel heel blij als ik dit land mag verlaten! Eindelijk zonder de druk dat je elkaar weer na korte tijd moet verlaten, gewoon met elkaar dingen doen.

Maandag zijn we weer naar school gegaan om het meetverslag nog een keer te bespreken. Natuurlijk hadden de leraren weer een heleboel meer ideeën met weer 4 nieuwe sensoren tot gevolg. Die hebben we vandaag (dinsdag) op de machine gemonteerd. We hebben nu al 16 sensoren op de machine zitten. 8 voor de olie druk en acht voor alle hoeken te meten van de machine. We gaan morgen en vrijdag nog het bos in om metingen te doen aan de machine wanneer hij aan het werk is. Daarna zal je door de vele data de bomen niet meer door het bos zien staan denk ik. Dus het analyseren van de data kost nog het enige werk.

Hälsninger,

mr boom.

• 11 Maart 2008 - 22:26

Judith:

Haa mup,
    bedanktj veur un paar sjoean daag in Zwedenlandj, waas leuk om alles 'in ut echt' te zeen en veural dich natuurlik ;) (met ut winkelcentrum as gooje 2e oeteraard) Dink det der eemes anges nog mieer oetkiektj nao dien truukkomst, mer det kumptj sneller asse dinks. Dus maakt dich mer neet druk en zorg desse dich good amuseers in de tussetied, den kumptj ut vanzelf good! X Judith

• 11 Maart 2008 - 22:35

Ank:

Pimmieh!!

Die foto op het kanon hahahaha geweldig...valt wat mij betreft onder de categorie 'Efteling pica's' maar dan zonder paddestoel :P

Zet hem op daar voordat je het weet is e.e.a. alweer voorbij, dus gewoon je ding blijven doen en proberen tussendoor zoveel mogelijk leuke uitstapjes/uitspatjes plannen;)

Kus uit Brugge (waar het heel veel regent!)

• 12 Maart 2008 - 16:06

Marcel:

Heej Pim,

Zoals ik kan lezen gaat het goed daar in Zweden. We hadden vandaag terugkomdag op school, dus toen miste we je wel een beetje ;). Hier op school hebben we niets gemist. Behalve dan dat ze de Phileas broodjes verbeterd hebben omdat ze er te veel klachten over kregen :). Veel plezier nog met je stage en tot in E7!

Groetjes Marcel

• 14 Maart 2008 - 09:35

Pap:

En de volgende keer wel een foto van de sensor natuurlijk en de chauffeur